Archives

Ik ga naar het buitenland. Heb ik een groene kaart nodig?

De camperverzekering is van kracht in die landen waarvoor de groene kaart is afgegeven. Dat houdt in dat de landen die achterop de groene kaart NIET zijn doorgehaald, wel verzekerd zijn.

Vervangend Vervoer Europa

Let op: De eventuele dekking Vervangend Vervoer Europa is alleen geldig in de Europese landen, respectievelijk Europese delen van landen die vermeld staan op de groene kaart.

Liechtenstein, Monaco, San Marino en Gibraltar

Verzekeringsgebieden Liechtenstein, Monaco, San Marino en Gibraltar worden niet apart vermeld op de groene kaart. De groene kaart biedt in deze verzekeringsgebieden wel dekking. Deze staten vallen voor de groene kaart onder de volgende landen:

Monaco – Frankrijk
San Marino – Italië
Gibraltar – Groot Brittanië
Liechtenstein – Zwitserland.
Montenegro / Servië

Vanaf juli 2007 staat Montenegro niet meer op de groene kaart. Oftewel code SRG is vervangen door SRB.

Groene kaarten, waarop Servië niet is doorgehaald, bieden slechts dekking in die geografische delen van Servië die bestuurd worden door de regering van Servië.

 

Er is contact geweest met de ambassade van Servië en het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars. Dit heeft geresulteerd in het volgende:

 

1. Heel Servië wordt bestuurd door de regering van Servië en er is een groene-kaart-bureau aanwezig, dus wij bieden in heel Servië dekking.

2. Montenegro heeft geen groene-kaart-bureau, maar valt nog wel onder het bestuur van Servië. Bij een ongeval in Montenegro wordt verwezen naar het groene-kaart-bureau in Servië.


Geen No-claim verklaring

Indien er geen geen no-claim verklaring met schadevrije jaren overhandigd kan worden omdat u altijd in een leaseauto heeft gereden of omdat u langer dan 1 jaar geen auto meer heeft verzekerd, krijgt u toch een starterskorting van 25% op de camperverzekering bij 0 schadevrije jaren.


Hoe werkt premie restitutie?

Wanneer een polis is beëindigd dan zal de verzekeringsmaatschappij de teveel betaalde premie restitueren onder aftrek van eventuele kosten. Deze kosten verschillen per verzekeringsmaatschappij.

Restitutie van de premie staat normaliter binnen twee weken nadat de verzekeringsmaatschappij de mutatie heeft verwerkt op uw rekening. Tenzij u heeft betaald met een automatische incasso, dan duurt dit 56 dagen. Raadpleeg uw polisvoorwaarden voor de exacte restitutietermijnen van uw verzekeringsmaatschappij.


Eerste premie incasso bij een autoverzekering

Wanneer u heeft gekozen voor een automatische betaling per maand willen wij u voor alle duidelijkheid attent maken op het volgende:

De eerste premiebetaling betreft een langere periode dan één maand, afhankelijk van het moment waarop de verzekering is ingegaan. De eerste premie incasso betreft namelijk de rest van de lopende maand waarin de verzekering is afgesloten alsmede de daaropvolgende maand. Ook de eenmalige poliskosten worden op dat moment geïncasseerd. De eerste premie incasso zal daarom hoger uitvallen dan de standaard maandbetaling, die vanaf de tweede premie incasso zal ingaan.

Indien u dus bijvoorbeeld een verzekering afsluit die ingaat op 25 augustus, dan betreft de eerste premie incasso de periode 25 augustus t/m 30 september. Vanaf 1 oktober gaat dan het standaard maandbedrag geïncasseerd worden.


Ben ik verplicht om mijn auto te verzekeren?

Ja. Op het moment dat u een auto heeft gekocht en deze op uw naam heeft gezet dient de auto verzekerd worden. U bent verplicht de auto minimaal WA te verzekeren vanaf dezelfde dag dat het kentekenbewijs op uw naam staat.

Het kan voorkomen dat u uw auto tijdelijk niet gaat gebruiken. U kunt uw auto dan voor een bepaalde tijd laten schorsen. Door het schorsen van het kenteken vervalt uw verzekeringsplicht en is het niet toegestaan met de auto gebruik te maken van de openbare weg. U kunt uw auto laten schorsen bij de agentschappen van TNT of online bij het RDW.


Blijf ik verzekerd wanneer ik naar het buitenland verhuis?

Indien u verhuist naar het buitenland geeft uw verzekeraar u tot de eerstvolgende contractvervaldatum de mogelijkheid om elders een autoverzekering af te sluiten voor uw voertuig. U kunt dus tot uw eerstvolgende contractvervaldatum verzekerd zijn.
Per de contractvervaldatum komt de autoverzekering te vervallen op basis van onderstaande clausule. 

Clausule:
Indien het motorrijtuig in de regel in het buitenland wordt gestald.

De verzekeringnemer moet daarvan zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen veertien dagen, aan de verzekeraar kennis geven. De verzekering blijft binnen het geldigheidsgebied van de verzekering van kracht tot de eerstkomende jaarlijkse (hoofd) premie vervaldag.


Hoe dien ik een klacht in over autoverzekeringen?

Heeft u een klacht over een autoverzekering of bent u niet tevreden? Dan kunt u op verschillende manieren uw klacht over autoverzekeringen bij ons indienen. Wij helpen u graag met het vinden van een oplossing!

Online via ons klachtenformulier

Per post
Per fax
Per e-mail

Wij zullen binnen twee werkdagen de ontvangst van uw klacht bevestigen en we streven ernaar om binnen 14 dagen de klacht af te handelen. Mocht dit niet lukken dan houden we u per mail op de hoogte van de voortgang.

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met de uitkomst van een door ons afgehandelde klacht. U kunt dan een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

Klacht over een verzekeringsmaatschappij

Het is ook mogelijk dat u een klacht heeft over de verzekeringsmaatschappij. In dat geval heeft u twee mogelijkheden:

U stuurt de klacht naar ons kantoor en wij zorgen dat deze bij de juiste maatschappij en afdeling terecht komt

U stuurt uw klacht rechtstreeks door naar de maatschappij.


Hoe kan ik een autoverzekering afsluiten via Slimverzekeren.nl?

Een autoverzekering afsluiten via Slimverzekeren is heel simpel. Als eerste vult u uw gegevens in op onze website, daarna vergelijkt u alle verzekeringen en kiest u de verzekering die bij u past. Binnen 5 minuten kunt u zo de gewenste verzekering afsluiten. Direct online een verzekering afsluiten kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week!

Nadat u de verzekering online heeft afgesloten krijgt u in de meeste gevallen directe dekking en kunt u meteen op weg met uw auto. Lukt het online afsluiten niet, neemt u dan contact met ons op. Wij staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar: 0320-224711.


Hoe weet ik of ik verzekerd ben?

Bij het online afsluiten van een autoverzekering ontvangt u bericht of uw aanvraag is goedgekeurd. In de periode tussen aanvraag en goedkeuring bent u voorlopig gedekt. Dit houdt in dat u toch al verzekerd op weg kunt met uw auto. Op het moment dat u het bericht heeft ontvangen dat uw aanvraag is goedgekeurd, bent u definitief verzekerd. U ontvangt dan zo snel mogelijk uw polisblad en groene kaart van uw verzekeraar.

Vergelijk direct online alle autoverzekeringen en vind diegene die het best bij u past. Heeft u vragen over aanvragen of verzekeringen? Neem dan contact op met Slimverzekeren, wij staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor u klaar: 0320-224711.


Hoe werkt de CBR rijtest?

In principe kunt u zelf het aantal personen bepalen die u wilt laten verzekeren. U kunt zoveel inzittenden meeverzekeren als er gordels aanwezig zijn in het voertuig. Normaal gesproken zijn er vier inzittenden verzekerd op de ongevallen- of schade-inzittendenverzekering.

Ongevallen inzittendeverzekering: te weinig personen wat nu?

Heeft u op een ongevallen inzittendenverzekering bijvoorbeeld 4 personen verzekerd maar er zitten 5 personen in een voertuig bij een ongeval dat is de 5e persoon wel automatisch verzekerd. Echter de maatschappij keert dan minder uit. Men verdeeld dan de uitkering die aan 4 personen zou worden gegeven over 5 personen. Het is dus wel aan te raden om het aantal personen juist aan te geven.

 


Slimverzekeren

slimverzekeren3

Wat wil je weten?