Archives

Welke schade valt nu precies onder de dekking van mijn verzekering?

Bij het afsluiten van een autoverzekering dient u aan te geven voor welke dekkingsvariant u kiest. Afhankelijk van de dekkingsvorm die u heeft gekozen kunt u zien welke schade valt onder de dekking van uw verzekering.

WA dekking: deze dekking vergoedt alleen schade die u met uw motorvoertuig heeft toegebracht aan anderen.

WA Beperkt Casco dekking: deze dekking vergoedt schade die u met uw voertuig heeft toegebracht aan een ander, maar ook schade aan uw eigen voertuig, zoals beschreven in de voorwaarden. Hierbij moet u denken aan diefstal, inbraak, brand, ruitschade en stormschade. Schade aan uw eigen voertuig als gevolg van bijvoorbeeld niet voorrang verlenen valt niet onder deze dekking.

WA Casco/All Risk dekking: deze dekking vergoedt schade die u met uw voertuig heeft aangebracht aan anderen, maar ook schade aan uw eigen voertuig en schade aan uw voertuig door eigen schuld zoals geen voorrang verlenen etc.


Wat is het Waarborgfonds Motorverkeer?

Het Waarborgfonds Motorverkeer is een uitvloeisel van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. Op grond van die wet moeten alle motorrijtuigen in Nederland verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA) . Dat is de aansprakelijkheid voor autoschade die aan anderen wordt toegebracht. Daardoor kan degene die schade lijdt, gewoonlijk een verzekeringsmaatschappij voor de schade aanspreken.

Soms kan dat echter niet. Bijvoorbeeld omdat de bezitter/houder van het motorrijtuig geen autoverzekering heeft afgesloten. Of omdat de bestuurder zich uit de voeten heeft gemaakt zonder naam en adres achter te laten. In dat soort situaties kan vaak het Waarborgfonds Motorverkeer uitkomst bieden.

Het Waarborgfonds wordt gefinancierd door alle verzekeringsmaatschappijen die in Nederland autoverzekeringen afsluiten. Indirect betaalt dus iedereen die een motorrijtuig heeft (en deze verzekerd heeft) aan het Waarborgfonds mee.

Het Waarborgfonds komt in vijf gevallen in actie bij schade in het verkeer in Nederland op voorwaarde dat de aansprakelijkheid van de veroorzaker vaststaat:

als niet bekend is wie de schade heeft veroorzaakt;
als het schadeveroorzakende motorrijtuig niet verzekerd is;
als het schadeveroorzakende motorrijtuig gestolen is en de bestuurder weet van de diefstal;
als de verzekeringsmaatschappij insolvent is;
als de bezitter/houder wegens gemoedsbezwaren een vrijstelling van de verzekeringsplicht heeft.


Hoe werkt een eigen risico?

Ongeacht de schuldvraag hanteren de meeste verzekeraars een eigen risico bij schadevergoeding. Op het moment dat u niet schuldig bent, krijgt u het ingehouden eigen risico, nadat uw verzekeraar de volledige schade verhaald heeft, terugbetaald.

Wanneer u uw voertuig bij een bij uw verzekeraar aangesloten schadehersteller laat repareren, krijgt u in vele gevallen zelfs een korting op het op de polis geldende eigen risico.


Ben ik verplicht om mijn auto te verzekeren?

Ja. Op het moment dat u een auto heeft gekocht en deze op uw naam heeft gezet dient de auto verzekerd worden. U bent verplicht de auto minimaal WA te verzekeren vanaf dezelfde dag dat het kentekenbewijs op uw naam staat.

Het kan voorkomen dat u uw auto tijdelijk niet gaat gebruiken. U kunt uw auto dan voor een bepaalde tijd laten schorsen. Door het schorsen van het kenteken vervalt uw verzekeringsplicht en is het niet toegestaan met de auto gebruik te maken van de openbare weg. U kunt uw auto laten schorsen bij de agentschappen van TNT of online bij het RDW.


Blijf ik verzekerd wanneer ik naar het buitenland verhuis?

Indien u verhuist naar het buitenland geeft uw verzekeraar u tot de eerstvolgende contractvervaldatum de mogelijkheid om elders een autoverzekering af te sluiten voor uw voertuig. U kunt dus tot uw eerstvolgende contractvervaldatum verzekerd zijn.
Per de contractvervaldatum komt de autoverzekering te vervallen op basis van onderstaande clausule. 

Clausule:
Indien het motorrijtuig in de regel in het buitenland wordt gestald.

De verzekeringnemer moet daarvan zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen veertien dagen, aan de verzekeraar kennis geven. De verzekering blijft binnen het geldigheidsgebied van de verzekering van kracht tot de eerstkomende jaarlijkse (hoofd) premie vervaldag.


Hoe dien ik een klacht in over autoverzekeringen?

Heeft u een klacht over een autoverzekering of bent u niet tevreden? Dan kunt u op verschillende manieren uw klacht over autoverzekeringen bij ons indienen. Wij helpen u graag met het vinden van een oplossing!

Online via ons klachtenformulier

Per post
Per fax
Per e-mail

Wij zullen binnen twee werkdagen de ontvangst van uw klacht bevestigen en we streven ernaar om binnen 14 dagen de klacht af te handelen. Mocht dit niet lukken dan houden we u per mail op de hoogte van de voortgang.

Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met de uitkomst van een door ons afgehandelde klacht. U kunt dan een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

Klacht over een verzekeringsmaatschappij

Het is ook mogelijk dat u een klacht heeft over de verzekeringsmaatschappij. In dat geval heeft u twee mogelijkheden:

U stuurt de klacht naar ons kantoor en wij zorgen dat deze bij de juiste maatschappij en afdeling terecht komt

U stuurt uw klacht rechtstreeks door naar de maatschappij.


Hoe kan ik een autoverzekering afsluiten via Slimverzekeren.nl?

Een autoverzekering afsluiten via Slimverzekeren is heel simpel. Als eerste vult u uw gegevens in op onze website, daarna vergelijkt u alle verzekeringen en kiest u de verzekering die bij u past. Binnen 5 minuten kunt u zo de gewenste verzekering afsluiten. Direct online een verzekering afsluiten kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week!

Nadat u de verzekering online heeft afgesloten krijgt u in de meeste gevallen directe dekking en kunt u meteen op weg met uw auto. Lukt het online afsluiten niet, neemt u dan contact met ons op. Wij staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar: 0320-224711.


Hoe weet ik of ik verzekerd ben?

Bij het online afsluiten van een autoverzekering ontvangt u bericht of uw aanvraag is goedgekeurd. In de periode tussen aanvraag en goedkeuring bent u voorlopig gedekt. Dit houdt in dat u toch al verzekerd op weg kunt met uw auto. Op het moment dat u het bericht heeft ontvangen dat uw aanvraag is goedgekeurd, bent u definitief verzekerd. U ontvangt dan zo snel mogelijk uw polisblad en groene kaart van uw verzekeraar.

Vergelijk direct online alle autoverzekeringen en vind diegene die het best bij u past. Heeft u vragen over aanvragen of verzekeringen? Neem dan contact op met Slimverzekeren, wij staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week voor u klaar: 0320-224711.


Hoe werkt de CBR rijtest?

In principe kunt u zelf het aantal personen bepalen die u wilt laten verzekeren. U kunt zoveel inzittenden meeverzekeren als er gordels aanwezig zijn in het voertuig. Normaal gesproken zijn er vier inzittenden verzekerd op de ongevallen- of schade-inzittendenverzekering.

Ongevallen inzittendeverzekering: te weinig personen wat nu?

Heeft u op een ongevallen inzittendenverzekering bijvoorbeeld 4 personen verzekerd maar er zitten 5 personen in een voertuig bij een ongeval dat is de 5e persoon wel automatisch verzekerd. Echter de maatschappij keert dan minder uit. Men verdeeld dan de uitkering die aan 4 personen zou worden gegeven over 5 personen. Het is dus wel aan te raden om het aantal personen juist aan te geven.

 


Is een verzekeringsmaatschappij verplicht mijn aanvraag goed te keuren?

In principe kunt u zelf het aantal personen bepalen die u wilt laten verzekeren. U kunt zoveel inzittenden meeverzekeren als er gordels aanwezig zijn in het voertuig. Normaal gesproken zijn er vier inzittenden verzekerd op de ongevallen- of schade-inzittendenverzekering.

Ongevallen inzittendeverzekering: te weinig personen wat nu?

Heeft u op een ongevallen inzittendenverzekering bijvoorbeeld 4 personen verzekerd maar er zitten 5 personen in een voertuig bij een ongeval dat is de 5e persoon wel automatisch verzekerd. Echter de maatschappij keert dan minder uit. Men verdeeld dan de uitkering die aan 4 personen zou worden gegeven over 5 personen. Het is dus wel aan te raden om het aantal personen juist aan te geven.

 


Slimverzekeren

slimverzekeren3

Wat wil je weten?